W nowej serii prac Irena Kalicka łączy tradycje dawnej sztuki z narracjami współczesnej kultury wizualnej. Serie fotograficzne w metaforyczny sposób odnoszą się do społecznego usytuowania kobiet zwłaszcza w roli matek. Artystka przygląda się globalnemu zjawisku przemocy wobec kobiet, przemocy domowej, seksualnej i systemowej. Nawiązuje zarówno do przedstawień malarskich dawnej sztuki, opowieści biblijnych, współczesnej eseistyki z pogranicza antropologii i filozofii oraz literatury faktu. W monumentalnej kompozycji fotograficznej pt. Rzeź niewiniątek odwołuje się do własnych doświadczeń, przywołując temat macierzyństwa i lęku kobiet przed agresją wobec dzieci. Unikając sentymentalizacji czy demonizacji tematu, autorka nie pokazuje okrucieństwa ani ofiar przemocy. Postaci w inscenizowanych przedstawieniach odgrywane są przez lalki i zabawki.
Jednocześnie artystka nawiązuje do szeregu malarskich interpretacji tego tematu powstałych na przestrzeni kilku stuleci. Łączy różne kody kulturowe i nawiązania do tradycji wpisując je w wizualność współczesnej sztuki i kultury popularnej. Odniesieniem dla sposobu jej pracy są frywolne drolerie ze średniowiecznych iluminacji, swego rodzaju marginalia pozwalające na dawanie upustu swawolnym fantazjom oraz swobodny sposób komentowania rzeczywistości we współczesnym stand-upie.
źródło: https://fundacjaprofile.pl/irena-kalicka-rzez-niewniatek/