Wystawa Agaty Jarosławiec Bat zamiast słońca – wizualny esej o nieobecności wsi w historii miast. Zaledwie połowa wszystkich osób mieszkających w Warszawie się w niej urodziła – to dane pochodzące ze spisów powszechnych realizowanych od lat 80. XIX wieku. Liczby są zaskakująco zgodne, a badania prowadzone w kolejnych dekadach pokazują zbliżone statystyki: blisko połowa mieszkańców Warszawy to osoby migrujące z małych miasteczek i wsi, zarówno sto lat temu, jak i współcześnie.
Agata Jarosławiec

Miejsce

  • Muzeum Warszawy
    Muzeum Warszawy
    Rynek Starego Miasta, 00–272 Warszawa

    Nie­zwy­kłe histo­rie zwy­kłych rze­czy

    War­sza­wa to mia­sto-feno­men. Podob­nie jest z Muzeum War­sza­wy. Ich histo­rie są bliź­nia­cze. Doszczęt­nie znisz­czo­ne pod­czas II woj­ny świa­to­wej i odbu­do­wa­ne ze zglisz­czy.

    Muzeum zbie­ra, bada i udo­stęp­nia rze­czy war­szaw­skie. Nowa wysta­wa głów­na wycho­dzi od histo­rii poje­dyn­czych przed­mio­tów, by opo­wia­dać o wyda­rze­niach i ludziach, któ­rzy zade­cy­do­wa­li o kształ­cie i cha­rak­te­rze współ­cze­snej War­sza­wy.

    Histo­rie rze­czy war­szaw­skich moż­na jed­nak poznać nie tyl­ko w sie­dzi­bie głów­nej, oglą­da­jąc wysta­wę na Ryn­ku Sta­re­go Mia­sta, lecz rów­nież odwie­dza­jąc Muzeum War­sza­wy w jed­nej z 9 pozo­sta­łych loka­li­za­cji. Każ­de z tych miejsc kształ­tu­je swój pro­gram nie­za­leż­nie. Skła­da­ją się na nie­go nie tyl­ko wysta­wy sta­łe, lecz rów­nież róż­no­rod­ne wyda­rze­nia: warsz­ta­ty, spo­tka­nia, wykła­dy, opro­wa­dza­nia, zaję­cia rodzin­ne, kon­cer­ty i wie­le innych.

    Źró­dło: https://muzeumwarszawy.pl/wizyta/

20.06.2024 - 29.12.2024
W trakcie

Wysta­wę Aga­ty Jaro­sła­wiec otwo­rzy auto­por­tret artyst­ki, któ­ry odwo­łu­je się zarów­no do jej oso­bi­stej histo­rii, jak i ogól­nej reflek­sji nad zwro­tem ludo­wym we współ­cze­snej pol­skiej kul­tu­rze. Emi­gra­cja do mia­sta nie­rzad­ko wią­że się z awan­sem spo­łecz­nym, nie zawsze jed­nak pro­stym i jed­no­znacz­nym. Zma­ga­nia z nega­tyw­nym obra­zem oso­by „z pro­win­cji” czy alie­na­cja kul­tu­ro­wa towa­rzy­szy­ły wie­lu war­sza­wia­kom i war­sza­wian­kom, sta­jąc się jed­no­cze­śnie istot­ną skła­do­wą ich nowej toż­sa­mo­ści. Te oso­by współ­two­rzy­ły mia­sto, jed­nak ich dzie­dzic­two kul­tu­ro­we było pochła­nia­ne przez wiel­ko­miej­ską dyna­mi­kę. Uzna­wa­ne za gor­sze i nie­doj­rza­łe, zni­ka­ło zarów­no ze spo­łecz­nej świa­do­mo­ści, jak i kart histo­rii.

Aga­ta Jaro­sła­wiec poprzez bio­gra­fię – swo­ją i swo­jej rodzi­ny – ana­li­zu­je doświad­cze­nie awan­su w sze­ro­kim, spo­łecz­nym kon­tek­ście. Artyst­ka prze­twa­rza wąt­ki zwią­za­ne ze wsty­dem kla­so­wym, brze­mie­niem pamię­ci pańsz­czy­zny oraz rela­cja­mi mię­dzy histo­rią a współ­cze­sną toż­sa­mo­ścią. Ana­li­zu­je pro­blem wie­lo­wąt­ko­wo i ponad­cza­so­wo: w reali­za­cjach łączy histo­rycz­ne ele­men­ty, m.in. odci­ski napi­sów z krzy­ży pańsz­czyź­nia­nych z bar­dzo współ­cze­sny­mi for­ma­mi, taki­mi jak tram­po­li­na czy sto­łek lowe­now­ski. Podej­mu­je temat prze­mo­cy i trau­my trans­ge­ne­ra­cyj­nej zapi­sa­nej w cie­le. Na wysta­wie zapre­zen­to­wa­ne zosta­ną obiek­ty, foto­gra­fie, obraz i wideo.

Aga­ta Jaro­sła­wiec – absol­went­ka Wydzia­łu Malar­stwa Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w Kra­ko­wie (2020), oraz stu­diów licen­cjac­kich na histo­rii sztu­ki na Uni­wer­sy­te­cie Jagiel­loń­skim (2014), od 2021 roku dok­to­rant­ka Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w Kra­ko­wie. Lau­re­at­ka III nagro­dy w kon­kur­sie Arty­stycz­na Podróż Hestii (2020), fina­list­ka Alle­gro Pri­ze (2021), uczest­nicz­ka 17. Prze­glą­du Sztu­ki „Survi­val” we Wro­cła­wiu (2019). Jej prak­ty­ka arty­stycz­na opie­ra się na bada­niu rela­cji mię­dzy histo­rią, cia­łem a toż­sa­mo­ścią. Inte­re­su­ją ją cie­nie nar­ra­cji indy­wi­du­al­nych i spo­łecz­nych, szu­ka w nich szan­sy do wzro­stu. W swo­jej prak­ty­ce czę­sto wyko­rzy­stu­je obiekt, wideo oraz dzia­ła­nia per­for­ma­tyw­ne.

artyst­ka | artist: Aga­ta Jaro­sła­wiec

kura­tor­ka | cura­tor: Zofia Rojek

tekst | text: Agniesz­ka Pającz­kow­ska

tłu­ma­cze­nia | trans­la­tion: Karol Waniek

pro­jekt wysta­wy | exhi­bi­tion desi­gner: Michał Sro­ka 

pro­jekt pla­ka­tu | poster design: Anna Bień­kow­ska

redak­cja i korek­ta | edi­ting and pro­ofre­ading : Urszu­la Dra­biń­ska

reali­za­cja /​exe­cu­tion of the exhi­bi­tion: Kse­nia Górecz­na, Paweł Gro­cho­wal­ski, Piotr Lipiń­ski, Kata­rzy­na Radec­ka

wypo­ży­cze­nia zewnętrz­ne | exter­nal loans: Janusz Kur­czak

opie­ka praw­na | legal servi­ces: Ina Kli­mas

pro­duk­cja | pro­du­cer: Moni­ka Mazu­rek

komu­ni­ka­cja i mar­ke­ting | com­mu­ni­ca­tion and mar­ke­ting: Joan­na Andrusz­ko, Joan­na Bębe­nek, Mał­go­rza­ta Czaj­kow­ska, Melis­sa Cza­plic­ka, Aga­ta Fijał­kow­ska, Aga­ta Fron­czyk, Klau­dia Gnia­dy, Daniel Kar­wow­ski, Anna Ład­na, Jowi­ta Purzyc­ka, Nela Sobiesz­czań­ska

pro­jekt gra­ficz­ny pla­ka­tu: Anna Bień­kow­ska

spe­cjal­ne podzię­ko­wa­nia: Agniesz­ka Adam­ska, Tere­sa Jaro­sła­wiec, Grze­gorz Kumo­rek

Źró­dło: https://muzeumwarszawy.pl/wystawa/bat-zamiast-slonca/