osoby artystyczne: Basma al-Sharif, Noor Abed, Kader Attia, Ariella Aïsha Azoulay, Anna Boghiguian, Karolina Grzywnowicz, Nikita Kadan, Rabih Mroué, Mykola Ridnyi, Ala Savashevich, Wael Shawky kuratorki: Maria Brewińska, Joanna Kordjak, Katarzyna Kołodziej-Podsiadło współpraca kuratorska: Jess Łukawska Punktem wyjścia wystawy jest koncepcja historii potencjalnej sformułowana przez Ariellę Aïshę Azoulay, badaczkę myśli politycznej i kultury wizualnej, w książce The Potential History. Unlearning Imperialism (2019). Autorka odrzuca historię jako dyscyplinę nauki, traktuje ją jako narzędzie przemocy imperialnej i kwestionuje dominujące narracje utrwalane przez instytucje (granice, państwa narodowe, muzea i archiwa). Historia potencjalna to proponowane przez nią narzędzie naprawcze, strategia opowiadania historii na nowo: z niezachodniej i dekolonialnej perspektywy. Ujawnia ona wciąż powtarzane mechanizmy wyzysku, ale zarazem pozwala zająć się skutkami przemocy imperialnej, tak jakby wydarzała się tu i teraz. Postulowane przez Azoulay „oduczanie imperializmu” w praktyce oznacza pisanie historii w oparciu o nieeksploatowane dotąd dokumenty przeszłości lub niematerialne źródła wiedzy, uwzględniające wielość tożsamości i kultur, których już nie ma albo które na naszych oczach ulegają rozpadowi. Jest to więc spojrzenie na przeszłość, ale zorientowane na przyszłość i naprawę współczesnych relacji.
Wystawa zbiorowa

Miejsce

  • Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
    Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
    plac Stanisława Małachowskiego 3, Warszawa

    Zachę­ta — Naro­do­wa Gale­ria Sztu­ki to jed­na z wio­dą­cych insty­tu­cji kul­tu­ral­nych w Euro­pie. Misją Gale­rii jest upo­wszech­nia­nie sztu­ki współ­cze­snej we wszyst­kich jej aktu­al­nych prze­ja­wach jako istot­ne­go ele­men­tu życia kul­tu­ral­ne­go i spo­łecz­ne­go.
    Gale­ria orga­ni­zu­je wysta­wy cza­so­we, pre­zen­tu­jąc naj­cie­kaw­sze zja­wi­ska w sztu­ce XXI i XX wie­ku. W jej ponad stu­let­nich wnę­trzach poka­zy­wa­ne były dzie­ła wybit­nych arty­stów pol­skich i zagra­nicz­nych, m.in. Mar­le­ne Dumas, Luca Tuy­man­sa, Jana Leben­ste­ina, Zbi­gnie­wa Libe­ry, Tade­usza Kan­to­ra, Kata­rzy­ny Kozy­ry, Koji Kamo­ji, Susan Mogul, Yay­oi Kusa­my, Wil­hel­ma Sasna­la, Wol­fgan­ga Til­l­man­sa. Zachę­ta przy­go­to­wu­je też sze­ro­ko dys­ku­to­wa­ne wysta­wy pro­ble­mo­we, jak „Z popio­łów”, „Zza gór się słoń­ce wzno­si bla­de” czy „Nie­po­kój przy­cho­dzi o zmierz­chu”. Gale­ria pre­zen­tu­je twór­czość mło­dych arty­stów. Ich pra­ce moż­na oglą­dać m.in. w Miej­scu Pro­jek­tów Zachę­ty, czy­li prze­strze­ni-labo­ra­to­rium, będą­cej sce­ną arty­stycz­nych eks­pe­ry­men­tów.
    Gale­ria pro­wa­dzi dzia­łal­ność edu­ka­cyj­ną kie­ro­wa­ną zarów­no do dzie­ci i mło­dzie­ży, jak i do widzów doro­słych. Orga­ni­zu­je rów­nież cykle wyda­rzeń dostęp­nych, czy­li uważ­nych na róż­no­rod­ność potrzeb odbior­ców. Publi­ku­je książ­ki o sztu­ce współ­cze­snej oraz gro­ma­dzi infor­ma­cje na temat współ­cze­sne­go pol­skie­go życia arty­stycz­ne­go.

    Źró­dło: https://zacheta.art.pl/pl/o‑nas

19.10.2024 - 02.02.2025
W trakcie

Pre­zen­to­wa­ne na wysta­wie pra­ce kil­ku­na­stu twór­ców — fil­my, insta­la­cje i obiek­ty powsta­łe w ostat­nich latach — łączy tema­ty­ka zawłasz­cza­nia, instru­men­tal­ne­go trak­to­wa­nia i odzy­ski­wa­nia histo­rii uka­za­na w kon­tek­ście obec­nych napięć poli­tycz­nych. Doty­czą one regio­nów nie­daw­nych i aktu­al­nych kon­flik­tów, nazna­czo­nych dzie­dzic­twem kolo­nia­li­zmu, a tak­że rosyj­skie­go impe­ria­li­zmu: Bli­skie­go Wscho­du i Afry­ki Pół­noc­nej i Euro­py Wschod­niej.

Mecha­ni­zmy mani­pu­la­cji histo­rią odsła­nia meta­fo­ra teatru mario­ne­tek, po któ­rą się­gnął w swo­jej try­lo­gii fil­mo­wej Wael Shaw­ky. W Kaba­re­to­wych kru­cja­tach rein­ter­pre­tu­je on histo­rie wypraw krzy­żo­wych i zde­rze­nia dwóch cywi­li­za­cji na pod­sta­wie arab­skich źró­deł histo­rycz­nych. Kwe­stio­nu­je neu­tral­ność archi­wów i wska­zu­je na poli­tycz­ny wymiar aktu opo­wia­da­nia o prze­szło­ści.

Ten temat w kon­tek­ście archi­wów foto­gra­ficz­nych poru­sza­ją Rabih Mro­ué i Niki­ta Kadan. Foto­gra­fia z jed­nej stro­ny jest waż­nym narzę­dziem kon­stru­owa­nia histo­rio­gra­fii XX wie­ku, z dru­giej — szcze­gól­nie podat­nym na zakła­ma­nia. Zarów­no w monu­men­tal­nej insta­la­cji wideo Mro­ué, jak i rysun­kach Kada­na ludzie z ich indy­wi­du­al­ny­mi histo­ria­mi uka­za­ni są jako pion­ki w bez­względ­nej grze poli­tycz­nej. Obie pra­ce doty­ka­ją pro­ble­mu współ­cze­snych wojen o pamięć. W tę tema­ty­kę wpi­su­je się naj­now­szy film Myko­ly Ryd­ny­ia Bata­lia o Maze­pę, w któ­rym arty­sta zde­rza dwie róż­ne nar­ra­cje doty­czą­ce bio­gra­fii ukra­iń­skie­go boha­te­ra naro­do­we­go. Arty­sta udo­wad­nia, że sztu­ka może być narzę­dziem odzy­ski­wa­nia histo­rii. Ze spu­ści­zną sowiec­kie­go impe­rium kon­fron­tu­je się w swo­jej pra­cy Ala Sava­she­vich. Artyst­ka nawią­zu­je do nisz­cze­nia pomni­ków — sym­bo­licz­ne­go aktu oba­le­nia wła­dzy opar­tej na róż­ne­go rodza­ju hie­rar­chiach.

Zawłasz­cza­nie lub pozba­wia­nie histo­rii kolo­ni­zo­wa­nych naro­dów oraz dóbr kul­tu­ry jako narzę­dzie budo­wa­nia impe­rial­nej domi­na­cji to jeden z klu­czo­wych wąt­ków pre­zen­to­wa­nych na wysta­wie prac Kade­ra Attii. Wybrzmie­wa w nich postu­lat resty­tu­cji jako prak­ty­ki obej­mu­ją­cej zwrot obiek­tów kolo­nial­nych gra­bie­ży, ale i przy­wró­ce­nia god­no­ści mar­gi­na­li­zo­wa­nym gru­pom spo­łecz­nym i ich eman­cy­pa­cji. W obu pra­cach Attia roz­wi­ja swo­ją kon­cep­cję „napra­wy”, któ­ra jest moż­li­wa dzię­ki zmia­nie opty­ki i „prze­nie­sie­niu histo­rii w teraź­niej­szość”. Rów­nież Azo­ulay w swo­im naj­now­szym fil­mie nawią­zu­je do tema­tu gra­bie­ży dóbr kul­tu­ry przez pań­stwa euro­pej­skie. Z kolei Anna Boghi­gu­ian w swo­ich pra­cach przy­glą­da się histo­rii świa­ta, a zwłasz­cza pro­ce­som spo­łecz­no-gospo­dar­czym opar­tym na nie­wol­nic­twie i wyko­rzy­sta­niu taniej siły robo­czej, któ­re dały począ­tek wiel­kim potę­gom impe­rial­nym.

Doświad­cze­nie prze­sie­dle­nia i ode­rwa­nia od wła­snej kul­tu­ry, ale przede wszyst­kim wła­snej zie­mi jest punk­tem wyj­ścia dla prac Basmy Alsha­rif i Karo­li­ny Grzyw­no­wicz. Poru­sza­ny w nich pro­blem eks­plo­ata­cji zaso­bów natu­ral­nych oraz impe­rial­nej prze­mo­cy poprzez zawłasz­cza­nie zie­mi podej­mu­je tak­że Noor Abed w swo­im naj­now­szym fil­mie. Się­ga­jąc do folk­lo­ru i lokal­nej mito­lo­gii, artyst­ka poru­sza kwe­stię przy­na­leż­no­ści do dane­go miej­sca.

Wysta­wa wska­zu­je na istot­ną rolę arty­stów i języ­ka sztu­ki w pisa­niu histo­rii na nowo, a tak­że insty­tu­cji kul­tu­ry jako prze­strze­ni, w któ­rej histo­rie poten­cjal­ne mogą wybrzmieć.

oso­by arty­stycz­ne: Basma al-Sha­rif, Noor Abed, Kader Attia, Ariel­la Aïsha Azo­ulay, Anna Boghi­gu­ian, Karo­li­na Grzyw­no­wicz, Niki­ta Kadan, Rabih Mro­ué, Myko­la Rid­nyi, Ala Sava­she­vich, Wael Shaw­ky
kura­tor­ki: Maria Bre­wiń­ska, Joan­na Kor­djak, Kata­rzy­na Koło­dziej-Pod­sia­dło
współ­pra­ca kura­tor­ska: Jess Łukaw­ska

źró­dło: https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/historie-potencjalne