Wystawa przybliża problematykę kolekcjonerstwa prywatnego i antropologii rzeczy na przykładzie twórczości opoczyńskich hafciarek gromadzonej przez Teresę Szwedkowicz. Wśród licznych wątków podejmowanych na wystawie szczególnie widoczne są te, które dotyczą relacji przedmiotów z człowiekiem. Punktem wyjścia jest pasja, hobby, które może dotyczyć każdego z nas, a stając się treścią życia przynosi owoc w postaci monumentalnej kolekcji, która uzyskuje status zabytkowego muzealnego artefaktu. Wystawa prezentuje wszystkie charakterystyczne elementy kolekcji opoczyńskich strojów, haftów oraz fotografii zgromadzonej i opracowanej przez Teresę Szwedkowicz, w znakomitej większości znajdującej się w zbiorach PME.
Teresa Szwedkowicz

Miejsce

  • Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
    Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
    ul. Kredytowa 1, Warszawa

    Pań­stwo­we Muzeum Etno­gra­ficz­ne to prze­strzeń, w któ­rej doro­bek kul­tu­ry świa­to­wej spo­ty­ka się z indy­wi­du­al­ną wraż­li­wo­ścią, sta­jąc się inspi­ra­cją do odkry­wa­nia pięk­na tkwią­ce­go w róż­no­rod­no­ści.
    W nowo­cze­śnie urzą­dzo­nych wnę­trzach pre­zen­tu­je­my wysta­wy sta­łe i cza­so­we o inter­dy­scy­pli­nar­nym cha­rak­te­rze i zróż­ni­co­wa­nej tema­ty­ce. W muzeum dzia­ła rów­nież biblio­te­ka oraz sala kino­wa, w któ­rej odby­wa­ją się poka­zy fil­mo­we. Oprócz tego w muzeum reali­zo­wa­ne są tar­gi, wyda­rze­nia spe­cjal­ne, spo­tka­nia autor­skie, warsz­ta­ty i semi­na­ria. W róż­no­rod­nej for­mie zachę­ca­my więc do aktyw­ne­go uczest­nic­twa w kul­tu­rze – dzie­ci, mło­dzież i doro­słych.
    Naszą misją jest kolek­cjo­no­wa­nie róż­no­rod­no­ści i bogac­twa kul­tur całe­go świa­ta oraz pre­zen­to­wa­nie ich war­to­ści jako dobra ogól­no­na­ro­do­we­go, tym samym przy­czy­nia­jąc się do roz­wo­ju spo­łe­czeń­stwa otwar­te­go.

    Źró­dło: https://ethnomuseum.pl/o‑nas/

17.09.2024 - 25.02.2025
W trakcie

Kolek­cja zosta­ła stwo­rzo­na w cało­ści przez kobie­tę, dzię­ki twór­czo­ści kobiet, a tak­że z myślą o kobie­tach. Opo­wia­da haftach i szy­ciu, zaję­ciach któ­ry­mi zaj­mo­wa­ły się naj­czę­ściej kobie­ty, two­rząc swe­go rodza­ju wspól­no­tę prze­ka­zu tra­dy­cji i tre­ści. Wąt­kiem tym wpi­su­je się więc tak­że w nurt her­sto­rii, czy­li histo­rii bada­nej i pisa­nej z per­spek­ty­wy doświad­czeń kobiet. Pośred­nio skła­nia do reflek­sji na temat prak­tyk pamię­ci i dzie­dzic­twa nie­ma­te­rial­ne­go, do któ­re­go zali­cza się haf­ciar­stwo.

Na wysta­wie zoba­czyć będzie moż­na czę­ści stro­ju opo­czyń­skie­go, lnia­ne i weł­nia­ne prób­ki tka­nin odzie­żo­wych oraz tek­styl­ne ele­men­ty sta­no­wią­ce wypo­sa­że­nie domu miesz­kal­ne­go (ręcz­ni­ki, poszew­ki na podusz­ki, obru­sy, ser­wet­ki, tka­ni­ny), wyci­nan­ki oraz zwią­za­ne ze świę­ta­mi wiel­ka­noc­ny­mi pisan­ki. Uzu­peł­nie­niem kolek­cji mate­rial­nej stro­jów jest zbiór foto­gra­fii oraz nega­ty­wów szkla­nych wraz z kata­lo­ga­mi i opi­sa­mi, jakie wyko­na­ła kolek­cjo­ner­ka, a tak­że kro­ni­ki jej dzia­łal­no­ści z foto­gra­fia­mi. Jej pra­ce zosta­ną zapre­zen­to­wa­ne w spo­sób inte­rak­tyw­ny. Nie­któ­rych z nich widz będzie mógł dotknąć.

Tere­sa Szwed­ko­wicz (1930–2001) była nauczy­ciel­ką wycho­wa­nia pla­stycz­ne­go i tech­nicz­ne­go w liceum ogól­no­kształ­cą­cym w Opocz­nie, miło­śnicz­ką rodzin­ne­go regio­nu. Kolek­cję stro­ju opo­czyń­skie­go i haftu, a tak­że foto­gra­fii two­rzy­ła przez ponad 40 lat. W tym cza­sie, jak sama poda­ła, zgro­ma­dzi­ła oko­ło 5000 obiek­tów. Gro­ma­dzi­ła głów­nie ele­men­ty wia­na i stro­ju ślub­ne­go pan­ny mło­dej (koszu­le, ręcz­ni­ki, nakry­cia na łóż­ko, frag­men­ty stro­ju) oraz foto­gra­fie zwią­za­ne z obrzę­da­mi rodzin­ny­mi.

Jest to pierw­sza w Pol­sce eks­po­zy­cja pre­zen­tu­ją­ca kolek­cję Tere­sy Szwed­ko­wicz: nie tyl­ko zgro­ma­dzo­ne obiek­ty, ale tak­że jej rela­cję z haf­ciar­ka­mi, warsz­tat pra­cy i spo­sób popu­la­ry­zo­wa­nia zbio­ru. Na wysta­wie podej­mu­je­my pro­ble­ma­ty­kę rela­cji czło­wie­ka z rze­cza­mi oraz dzie­dzic­twa nie­ma­te­rial­ne­go. Tere­sa Szwed­ko­wicz nie tyl­ko gro­ma­dzi­ła przed­mio­ty, ale też sys­te­ma­ty­zo­wa­ła je i opra­co­wy­wa­ła, two­rząc kata­lo­gi i pisząc arty­ku­ły. Jej dzia­łal­ność jest przy­kła­dem kolek­cjo­ner­stwa pry­wat­ne­go: emo­cjo­nal­ne­go, nie­ro­ze­rwal­nie zwią­za­ne­go zarów­no z przed­mio­tem kolek­cji, jak i jej opie­ku­nem.

Tere­sa Szwed­ko­wicz jed­no­cze­śnie była twór­czy­nią – sama hafto­wa­ła i wyci­na­ła, ucząc się od twór­czyń ludo­wych, a jej wytwo­ry sta­wa­ły się przed­mio­tem kolek­cji i obiek­ta­mi dzie­dzic­twa kul­tu­ro­we­go. W pra­cy nauczy­ciel­ki wyko­rzy­sty­wa­ła kolek­cję jako pomoc nauko­wą, a jako popu­la­ry­za­tor­ka pre­zen­to­wa­ła ją na wysta­wach.

DOSTĘPNOŚĆ WYSTAWY

  • opi­sy i tek­sty w prze­strze­ni wysta­wy zosta­ły prze­tłu­ma­czo­ne na język angiel­ski.
  • wysta­wa zapro­jek­to­wa­na zgod­nie z zasa­da­mi pro­jek­to­wa­nia uni­wer­sal­ne­go bio­rąc pod uwa­gę potrze­by róż­no­rod­nych odbior­ców: osób star­szych, osób o ogra­ni­czo­nej spraw­no­ści rucho­wej, osób z nie­peł­no­spraw­no­ścia­mi wzro­ku, słu­chu, inte­lek­tu­al­ną, w spek­trum auty­zmu.

W prze­strze­ni wysta­wy dostęp­ne są:

  • opi­sy alter­na­tyw­ne w języ­ku pol­skim i angiel­skim do pętli zdjęć w ram­kach cyfro­wych,
  • skrypt do fil­mu archi­wal­ne­go znaj­du­ją­ce się w prze­strze­ni wysta­wy,
  • prze­wod­nik po wysta­wie dla osób z nie­peł­no­spraw­no­ścią inte­lek­tu­al­ną i osób w spek­trum auty­zmu w tek­ście łatwym do czy­ta­nia i rozu­mie­nia (ETR)
  • wide­oprze­wod­nik w pol­skim języ­ku migo­wym (PJM),
  • audio­de­skryp­cja wybra­nych obiek­tów z wysta­wy.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE

21. 09 g. 12:00 – 15:00 Warsz­ta­ty z Kolek­cjo­ner­ką – haft opo­czyń­ski
21.09 g. 15:30 – 16:30 Opro­wa­dza­nie kura­tor­skie po wysta­wie
21.09 g. 17:00 – 20:00 Warsz­ta­ty z Kolek­cjo­ner­ką – haft współ­cze­sny
27.09 g. 17:00 – 18:00 Opro­wa­dza­nie kura­tor­skie po wysta­wie

Źró­dło: https://ethnomuseum.pl/wystawy/kolekcjonerka-teresa-szwedkowicz-1930–2001/