Anna Rendecka – historyczka sztuki, graficzka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2022 roku otrzymała wyróżnienie dziekańskie za pracę dyplomową zatytułowaną Zanikanie obronioną pod kierunkiem prof. Andrzej Węcławskiego, która zdobyła główną nagrodę na 14. edycji Ogólnopolskiej Wystawy Najlepszych Dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku.
Anna Rendecka
19.07.2024 - 06.10.2024
Zakończone

Pamięć to wie­lo­czę­ścio­wa, efe­me­rycz­na ukła­dan­ka, któ­ra prze­cho­wu­je i porząd­ku­je ludz­kie wspo­mnie­nia i myśli. Każ­dy jej kawa­łek two­rzy naszą oso­bi­stą histo­rię, któ­ra decy­du­je o tym, kim byli­śmy, kim jeste­śmy i kim się sta­je­my. Co dzie­je się z oso­bą, gdy usu­nie się cho­ciaż­by jeden ele­ment ukła­dan­ki? Kim sta­je­my się, kie­dy tra­ci­my sie­bie, kie­dy nasza wie­dza o nas samych gdzieś ula­tu­je bez­pow­rot­nie? Kim jeste­śmy w świe­cie, któ­ry prze­sta­je­my roz­po­zna­wać i któ­ry nie pozna­je już nas. Czło­wiek cier­pią­cy na zabu­rze­nia neu­ro­po­znaw­cze doświad­cza powol­ne­go zani­ku swo­jej toż­sa­mo­ści. Tra­cąc pamięć, tra­ci­my łącz­ność ze swo­ją histo­rią, toż­sa­mo­ścią, ze świa­tem, w któ­rym nadal żyje­my. Zani­ka poczu­cie cza­su i prze­trze­ni, logicz­ne myśle­nie, wspo­mnie­nia, emo­cje. Świat i ludzie dooko­ła sta­ją się obcy, jest tyl­ko tu i teraz. Poja­wia się pust­ka, któ­ra się powięk­sza i pochła­nia ostat­nie prze­bły­ski wspo­mnień. Pre­zen­to­wa­ny na wysta­wie pro­jekt zaty­tu­ło­wa­ny „Zani­ka­nie” to pró­ba nada­nia arty­stycz­ne­go wyra­zu pro­ce­so­wi zani­ka­nia pamię­ci oraz stwo­rze­nia prze­strze­ni do dys­ku­sji na temat kon­se­kwen­cji tego zani­ku.

Anna Ren­dec­ka

Anna Ren­dec­ka – histo­rycz­ka sztu­ki, gra­ficz­ka, absol­went­ka Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w War­sza­wie. W 2022 roku otrzy­ma­ła wyróż­nie­nie dzie­kań­skie za pra­cę dyplo­mo­wą zaty­tu­ło­wa­ną Zani­ka­nie obro­nio­ną pod kie­run­kiem prof. Andrzej Węcław­skie­go, któ­ra zdo­by­ła głów­ną nagro­dę na 14. edy­cji Ogól­no­pol­skiej Wysta­wy Naj­lep­szych Dyplo­mów Aka­de­mii Sztuk Pięk­nych w Zbro­jow­ni Sztu­ki w Gdań­sku. Uczest­nicz­ka wystaw: Prze­ni­ka­nia, Ermi­taż, Muzeum Łazien­ki Kró­lew­skie (2023), Pokaz osob­ny (2022) i Obli­cza rysun­ku. 55 lat Wydzia­łu Gra­fi­ki, Gale­ria Salon Aka­de­mii w War­sza­wie (2023). Bra­ła udział w Mię­dzy­na­ro­do­wym Pro­jek­cie Gra­fi­ki Współ­cze­snej Memen­to mori (2022). Jej pra­ce były pre­zen­to­wa­ne na 11. Trien­na­le Gra­fi­ki Pol­skiej w Kato­wi­cach (2021) oraz na 28. Mię­dzy­na­ro­do­wym Bien­na­le Pla­ka­tu w War­sza­wie (2023). W ostat­nich latach zain­spi­ro­wa­na oso­bi­sty­mi doświad­cze­nia­mi zgłę­bia tema­ty prze­mi­ja­nia i pamię­ci oraz kon­se­kwen­cji zabu­rzeń neu­ro­po­znaw­czych, a w poszu­ki­wa­niu nowa­tor­skich roz­wią­zań twór­czych posłu­gu­je się róż­ny­mi tech­ni­ka­mi. Oprócz gra­fi­ki kon­cep­tu­al­nej i tra­dy­cyj­nej zaj­mu­je się pro­jek­to­wa­niem gra­ficz­nym oraz rysun­kiem. Jej wiel­ką pasją jest foto­gra­fia, głów­nie por­tre­to­wa.