Muzeum Fryderyka Chopina sprawuje pieczę nad największą na świecie, niezwykle zróżnicowaną kolekcją chopinianów – pamiątek związanych z życiem i twórczością kompozytora – która liczy ponad 7500 obiektów.
Kolekcja zawiera rękopisy muzyczne, wydania dzieł Chopina, jego korespondencję, ikonografię historyczną i współczesną, drogocenne przedmioty osobiste, a także dokumenty związane z biografistyką, komentarzami krytycznymi do utworów i szeroko pojętą recepcją osoby i twórczości kompozytora. W roku 1999 część kolekcji Muzeum Chopina została wpisana na listę UNESCO „Memory of the World”, na której znajdują się obiekty wymagające szczególnej ochrony ze względu na ich unikatową wartość kulturową.
Historia kolekcji chopinowskich jest skomplikowana i burzliwa. Wiele pamiątek zaginęło bezpowrotnie, los wydawał się nie sprzyjać zachowaniu spuścizny po artyście – poczynając od licytacji majątku ruchomego pozostawionego w ostatnim mieszkaniu kompozytora, aż do spustoszeń i grabieży wojennych. Pomimo niesprzyjających wydarzeń historycznych pewna część spuścizny chopinowskiej jednak ocalała.
Kolekcję zaczęła systematycznie gromadzić rodzina kompozytora. Wielką rolę w zachowaniu pamiątek chopinowskich odegrała najstarsza siostra Fryderyka – Ludwika, obecna przy śmierci brata. Równie naturalnie jak zbiory rodzinne powstawały zbiory należące do przyjaciół i uczniów Chopina, złożone z listów, podarunkowych autografów muzycznych, wzajemnie ofiarowywanych sobie przedmiotów.
Od roku kolekcję 1899 rozbudowywało Warszawskie Towarzystwo Muzyczne w ramach prac założonej przez Jana Karłowicza Sekcji Chopinowskiej, później obowiązki te przejął Instytut Fryderyka Chopina przemianowany na Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Od 2005 roku pieczę nad kolekcją sprawuje Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Najcenniejszą grupę w tych zbiorach stanowią rękopisy muzyczne Fryderyka Chopina – kluczowe źródła dokumentujące przebieg jego procesu twórczego. Ważnymi dokumentami są rękopiśmienne kopie utworów sporządzone przez przyjaciół lub uczniów np. Juliana Fontanę, Auguste’a Franchomme’a i Thomasa Tellefsena. W kolekcji przechowywane są ponadto liczne listy pisane przez Chopina i do niego kierowane, różnego rodzaju notatki i innego typu dokumenty: powinszowania kreślone ręką Fryderyka w latach młodzieńczych, jego zeszyt do kaligrafii, rysunki, dedykacje, paszport, bilety wizytowe. Wiele obiektów dokumentuje wielką tradycję pianistyczną, w tym historię Międzynarodowych Konkursów im. Fryderyka Chopina, i wydania dzieł kompozytora przygotowywane przez najsłynniejszych redaktorów (m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, Edouarda Ganche’a). W kolekcji znajdują się również liczne dokumenty związane z Paderewskim. Fortepiany z epoki – firm Pleyel, Erard, Buchholtz – wykorzystywane podczas koncertów i nagrań przywołują historyczne brzmienie dzieł Chopinowskich.
Do najcenniejszych obiektów ikonograficznych należą portrety kompozytora wykonane za jego życia – czy to w ujęciach oficjalnych, czy w kontekście prywatnym. Odrębną grupę stanowią odlewy dłoni Chopina i maski pośmiertnej. Do grupy najbardziej wartościowych pamiątek oprócz książek z biblioteki ojca kompozytora należą: ostatni fortepian Fryderyka Chopina, złoty zegarek – prezent od Angeliki Catalani, jego notatniki osobiste z lat 1834, 1848 i 1849, maleńki ołówek, breloczek z inicjałami kompozytora, eleganckie spinki do gorsu, pudełko na cukierki, chustki haftowane przez George Sand, dzwonek, zegarek podróżny, a także pukiel włosów Fryderyka Chopina i zasuszone kwiaty z jego łoża śmierci. W kolekcji przechowywane są liczne dokumenty osób z kręgu kompozytora – przyjaciół (np. Oskara i Wilhelma Kolbergów), uczniów i uczennic (jak Jane W. Striling), artystów (w tym Józefa Elsnera, nauczyciela Chopina), a także ikonografia kontekstowa ukazująca ważne w jego życiorysie postaci i miejsca z nim związane.
Istotne miejsce zajmują w kolekcji obiekty ilustrujące recepcję osoby i dzieła Chopina. Stanowią one świadectwo prowadzonych z myślą o kompozytorze wielorakich działań artystycznych na całym świecie (Konkursów Chopinowskich, licznych festiwali, koncertów, wystaw jemu poświęconych), a także zainteresowania twórców różnych stylistyk i kręgów kulturowych osobą i dziełem kompozytora.
Zbiory Muzeum Fryderyka Chopina są gromadzone drogą zakupów i darowizn. Do szczególnie zasłużonych donatorów należy zaliczyć Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej i Muzeum Narodowe w Warszawie. Nieocenione są też dary osób prywatnych, które w swoich działaniach połączyły pasję zbieraczy z gotowością służby publicznej. To również dzięki nim zbiory naszego Muzeum są coraz bogatsze, służąc kolejnym pokoleniom miłośników sztuki Fryderyka Chopina.
Źródło: https://muzeum.nifc.pl/pl/muzeum/kolekcja-artykul/1022
Majorka w I połowie XIX wieku była wyspą nieodkrytą. Fascynowała pięknem przyrody, odmiennością zwyczajów i obietnicą artystycznej izolacji. Niewielu podróżników z Francji ją eksplorowało. Publikowali oni modne i poczytne dzienniki z podróży (récits de voyages). Artystyczne przedstawienia majorkańskich widoków ukazywały współistnienie wpływów Orientu, gotyku, ludowości. Opisywane przeżycia inspirowały odkrywaniem tego, co nieskażone europejską cywilizacją. Chopin i George Sand byli jednymi z nielicznych, którzy udali się w ryzykowną podróż na Majorkę. Wyobrażenie romantycznej idylli, w zetknięciu z surowymi realiami, przeobraziło się dla nich w niebezpieczną wyprawę. Zetknęli się z ostracyzmem. Jednak ich intymna relacja pogłębiła się. Po trzymiesięcznym pobycie na wyspie powrócili do Francji. Dopiero w Nohant odnaleźli spokój i warunki sprzyjające zdrowiu Chopina. „Och, jak ja nienawidzę Hiszpanię!”, pisała George Sand, podsumowując ich wyprawę.
Magdalena Kulig
Źródło: https://muzeum.nifc.pl/pl/muzeum/wystawy-czasowe/91_majorka-podroz-nieromantyczna/1