„Dwa światła” to podróż w świat wizual­nych sen­sacji. Abs­trak­cyjne prace Sławomira Elsnera i Juliana Stańczaka, po raz pierw­szy pokazywane razem, przyciągają spektakularną powierzchownością, która jest wynikiem złożonego i czasochłonnego procesu malowania. Łączy je również prze­konanie o ponad­czasowej uniwersalności języka abs­trak­cji, który nie­zmien­nie kusi obietnicą „czystej” przyjemności wzrokowej i kosmiczno-futurystyczną aurą. Te iluzyjne, uwodzące obrazy są jednocześnie rodzajem kur­tyny, za którą kryją się złożone losy życiowe obu artystów – doświadczenie emigracji i podwójnej tożsamości.
Wystawa zbiorowa

Miejsce

13.07.2024 - 14.09.2024
Zakończone

W obra­zach Julia­na Stań­cza­ka z wcze­snych lat 1970. domi­nu­ją dyna­micz­ne, geo­metryczne wzo­ry i inten­sywne kolo­ry, któ­re two­rzą ilu­zje ruchu i głę­bi. Arty­sta kon­stru­ował obra­zy z ukła­dów precyzyj­nych linii i kon­tra­stu­ją­cych barw, aby mani­pu­lo­wać per­cep­cją widza, wywo­łu­jąc wra­że­nie migo­ta­nia i pul­sowania powierzch­ni. Jego pra­ce z tego okre­su, charak­terystyczne dla op-​ar­tu, kon­cen­tru­ją się na bada­niu wizual­nych efek­tów optycz­nych. Stań­czak inte­re­so­wał się eks­plorowaniem gra­nic ludz­kiego postrze­ga­nia. Inspi­ru­jąc się oso­bi­sty­mi doświad­cze­nia­mi oraz teo­riami per­cep­cji, two­rzył dzie­ła, któ­re zmu­sza­ły widza do aktyw­nego zaan­ga­żo­wa­nia się w ich odbiór.

Abs­trak­cyjne akwa­re­le Sła­wo­mi­ra Elsne­ra sta­no­wią inte­re­su­ją­cy kon­trast do jego realistycz­nych prac. Arty­sta bada moż­li­wo­ści kolo­ru i for­my, two­rząc kom­pozycje, któ­re są zarów­no sub­telne, jak i peł­ne ener­gii. Jego akwa­re­le cechu­ją się delikat­nymi, war­stwowanymi płasz­czy­zna­mi kolo­rów, któ­re prze­ni­ka­ją się nawza­jem, two­rząc zło­żo­ne i har­monijne ukła­dy. W swo­ich abs­trak­cyj­nych pra­cach Elsner wyka­zu­je cha­rak­te­ry­stycz­ną dla sie­bie pre­cy­zję i dba­łość o szcze­gół, jed­no­cze­śnie pozwa­la­jąc sobie na więk­szą swo­bo­dę i eks­perymen­towanie z tech­ni­ką akwa­re­li. Jego podej­ście do abs­trak­cji jest bar­dziej intu­icyj­ne i emo­cjo­nal­ne, dzię­ki cze­mu powsta­ją pra­ce sil­nie oddzia­łu­ją­ce na wyobraź­nię widza. Czy­tel­ne pozo­sta­ją przy tym alu­zje do histo­rii sztu­ki, klasycz­nej abs­trak­cji lat 1950., a w szcze­gól­no­ści ame­ry­kań­skie­go color field pain­ting.

Julian Stań­czak (1928–2017) – w wie­ku 12 lat wraz z rodzi­ną został wywie­zio­ny przez NKWD na Sybe­rię. Przez Afry­kę tra­fił w 1950 roku do Sta­nów Zjed­noczonych, gdzie ukoń­czył stu­dia arty­stycz­ne i roz­wi­nął karie­rę jako jed­na z naj­waż­niej­szych posta­ci ame­ry­kań­skie­go op-​ar­tu. Przy­musowa pra­ca i cho­ro­ba pod­czas zesła­nia na Sybe­rię spo­wo­do­wa­ły utra­tę wła­dzy w pra­wej ręce. W rezul­tacie przez resz­tę życia Stań­czak malo­wał jed­ną, lewą ręką.

Sła­wo­mir Elsner (ur. 1976) pocho­dzi ze Ślą­ska, stu­dio­wał w Kas­sel, miesz­ka i pra­cu­je w Ber­linie. Jego pierw­sza, foto­gra­ficz­na wysta­wa w gale­rii Raster odby­ła się w 2001 roku. W cią­gu ostat­nich 20 lat Elsner wyspe­cja­li­zo­wał się w rysun­ku i akwa­re­li. Two­rzy pra­co­chłon­ne i peł­ne wir­tuozerii kom­pozycje będą­ce tra­we­sta­cja­mi ikonicz­nych dzieł malar­stwa nowo­żyt­ne­go. Rów­no­le­gle eks­perymen­tuje z abs­trak­cją, włą­cza­jąc w pro­ces twór­czy rów­nież ele­ment przy­pad­ku.

Źró­dło: http://rastergallery.com/wystawy/slawomir-elsner-julian-stanczak-dwa-swiatla/