paź­dzier­nik 2024

LISTY CHOPINA. Cykl pokazów specjalnych

Major­ka w I poło­wie XIX wie­ku była wyspą nie­od­kry­tą. Fascy­no­wa­ła pięk­nem przy­ro­dy, odmien­no­ścią zwy­cza­jów i obiet­ni­cą arty­stycz­nej izo­la­cji. Nie­wie­lu podróż­ni­ków z Fran­cji ją eks­plo­ro­wa­ło. Publi­ko­wa­li oni mod­ne i poczyt­ne dzien­ni­ki z podró­ży (récits de voy­ages). Arty­stycz­ne przed­sta­wie­nia major­kań­skich wido­ków uka­zy­wa­ły współ­ist­nie­nie wpły­wów Orien­tu, goty­ku, ludo­wo­ści. Opi­sy­wa­ne prze­ży­cia inspi­ro­wa­ły odkry­wa­niem tego, co nie­ska­żo­ne euro­pej­ską cywi­li­za­cją. Cho­pin i Geo­r­ge Sand byli jed­ny­mi z nie­licz­nych, któ­rzy uda­li się w ryzy­kow­ną podróż na Major­kę. Wyobra­że­nie roman­tycz­nej idyl­li, w zetknię­ciu z suro­wy­mi realia­mi, prze­obra­zi­ło się dla nich w nie­bez­piecz­ną wypra­wę. Zetknę­li się z ostra­cy­zmem. Jed­nak ich intym­na rela­cja pogłę­bi­ła się. Po trzy­mie­sięcz­nym poby­cie na wyspie powró­ci­li do Fran­cji. Dopie­ro w Nohant odna­leź­li spo­kój i warun­ki sprzy­ja­ją­ce zdro­wiu Cho­pi­na. „Och, jak ja nie­na­wi­dzę Hisz­pa­nię!”, pisa­ła Geo­r­ge Sand, pod­su­mo­wu­jąc ich wypra­wę. Mag­da­le­na Kulig
08 paź — 21 sty
08:00
Nie odna­le­zio­no wyda­rzeń!